Saxade tips ur Per Berséus hemsida

Håll huvudet högt! – Hållningen beror mycket på hur man håller huvudet, och om man låter det hänga framåt eller nedåt är det lätt att man blir lite krokig i ryggen. Även duktiga dansare kan behöva påminna sig själv om att dra in hakan. Ett bra sätt att känna hur långt bak huvudet bör vara är att ställa sig med hälarna och ryggen mot en vägg. När också huvudet rör vid väggen är det i rätt läge.


Känn efter vilken fot din partner står på!
– Om du inte känner vilken fot följaren vilar sin tyngd på kan det bero på att du inte tillräckligt tydligt har fört honom eller henne till att stå på en fot, eller möjligen på att den andra personen å sin sida inte visar vilken sida hon eller han har vikten på. Oavsett vilket, så måste du reda ut saken innan du tar nästa steg: det är inte okej att chansa så att din partner får en spark på tån ifall du hade fel! Att göra en tyngdöverföring eller två brukar vara det enklaste sättet att åter få kontakt med följarens tyngd.


För inte med händerna!
– Låt armar och händer röra sig som en funktion av överkroppens rörelser och visa aldrig bara med händerna vart din partner ska gå. En klassisk tangoövning är att försöka dansa med enbart bröstkontakt utan att använda armarna. När ni sedan fattar en tangokram (fattning, abrazo) igen måste du komma ihåg att röra överkroppen på samma sätt som i övningen och inte falla tillbaka i gamla vanor. Det finns ett par situationer i tango där det gäller att se upp extra mycket. När följaren gör en åtta (ocho) framåt bör du inte vrida runt honom eller henne med en kupad högerhand utan hellre ge följaren energi att komma runt genom att själv vrida överkroppen. När man för korset (femman, cruzada) är det oerhört frestande att hjälpa till en liten aning med höger hand även om man dansar med en duktig följare. Gör inte det – överkroppens rörelser räcker.


Aktivera magmusklerna!
– Dissociation är en vridning i överkroppen där höfterna och axlarna inte längre är parallella. En situation i tango där föraren ofta dissocierar för lite är under utanförsteget – då märks det till exempel på att man glider ifrån varandra och hamnar omlott, med följaren till höger om föraren i stället för rakt framför. Har man väl hamnat omlott kan det vara svårt att komma tillbaka till en bra kram. För att kunna behålla kontakten med följaren krävs det att du riktar axlarna mot honom eller henne även om höfterna strävar mer mot dansriktningen. Det ska kännas som en fjäder som spänns i midjehöjd och som sedan löses upp när man går in rakt framför varandra igen.


Gå med kroppens centrum!
– Kroppens centrum är det som ska röra sig framåt först av allt. Tänk dig att du har ett rep kring magen som drar dig framåt, eller be någon att hålla tillbaka alla kroppsdelar utom magen som du försöker röra framåt när du går. Som nybörjare är det vanligt att man vill gå med benen först – precis som i vanlig gång utanför dansgolvet – och då kan det hjälpa att tänka att vikten ska vara långt fram. När man börjar tänka på detta mer aktivt är det lätt hänt att man i stället börjar initierar framåtrörelser med huvudet eller axlarna, vilket kan resultera i att man bockar sig framåt när man börjar gå. Tänk alltså på att ingen del av kroppen får börja röra sig framåt innan kroppens centrum.


Sparka inte bort din partners ben!
– Sacada är en figur som är typisk för tangon och rätt populär. Tyvärr är den mycket obekväm ifall den inte utförs med försiktighet. Den viktiga insikten att uppnå är följande: en sacada handlar om att ta sin partners plats, inte om att knuffa undan hans eller hennes ben. För att kunna ta följarens plats krävs det den personens vikt först flyttas bort från platsen, och det bästa sättet är att föra följaren till att ta ett steg samtidigt som du själv tar ett steg.


Följ din partners rörelser!
– Den som för måste också lyssna. När du ger förslag till en rörelse kommer följaren att svara på förslaget, och för att tangon ska fungera måste du vänta in svaret. Först då kan ni röra er tillsammans. Ett sätt att tänka är faktiskt att man bara initierar rörelsen och sedan följer efter sin partner. En situation där man kan träna på att lyssna som förare är när följaren gör åttor (ochos). När din partner vrider runt kan du försöka känna var hans eller hennes höft är, och först när den har kommit hela vägen runt är det dags att ta nästa steg.


Gå rakt fram!
– I tangon bör du sträva efter att vara tydlig, så att det inte råder någon tvivel om vart du är på väg. Det handlar om att i en enda riktning fokusera all energi man sänder ut, så att följaren kan ta tillvara så mycket som möjligt av den i sin egen gång. Därför är det viktigt att verkligen sätta ner foten rakt fram i vanlig gång, och inte lite flummigt snett ut åt sidan. Tänk dig att ni går längs två tätt liggande spår. Din högra fot följer din partners vänstra fot längs högerspåret, och de andra fötterna går längs det andra spåret. När du samlar finns det inget mellanrum mellan dina fötter – så tätt ligger spåren. När du går fram med höger fot så vidrör den insidan av din partners högra fot om du följer spåret. Du ska alltså inte ha någon säkerhetsmarginal för att inte trampa följaren på fötterna – då förlorar du energi och om man verkligen trampar sin partner på fötterna måste man lösa det på andra sätt.


Kontrollera vänsterarmen!
– Om du vill ge ett stabilt intryck som förare får inte vänsterarmen flaxa omkring. Låt den röra sig tillsammans med överkroppen och glöm inte att låta armen följa med när du dissocierar. Tänk på en skyltdocka som bara vrider i midjan så att armarna stelt följer med. Det är det naturliga sättet för armarna att röra sig med överkroppen, men naturligtvis ska du slappna av på ett helt annat sätt än skyltdockan ser ut att göra. Att ha en stabil vänsterarm handlar inte om att spänna armen utan om att låta armen vila i förhållande till överkroppen.


Håll samma höjd!
– I en mjuk och följsam tango flyter dansarnas huvuden hela tiden omkring på ungefär samma höjd. Om du känner att du guppar i varje steg så beror det förmodligen på att du går upp för mycket i slutet på steget när du för över tyngden, kanske till och med så mycket att du översträcker knäna. Genom att behålla en viss böjning i knäna blir dansen jämnare och du får betydligt mer kraft i stegen som du för. Tänk på hur du gör om du ska knuffa något tungt framför dig, till exempel en överfull kundvagn.

Lämna ett svar